transpaclean Logo
Instructies

Academy

TranspaClean Academy, is een toegewijd platform met praktijkgerichte trainingen voor professionals in schoonmaak, groen & veel meer.

Maak kennis met onze kennisbank.

Op deze plek vind je een overzicht van alle functionaliteiten binnen het TranspaClean Platform. Van praktische uitleg tot slimme tips: alles wat je nodig hebt om het maximale uit het platform te halen. Of je nu gebouwgebruiker, uitvoerder, (schoonmaker, hovenier) of beheer bent — iedereen die betrokken is bij de facilitaire dienstverlening vindt hier de juiste ondersteuning.

In dit artikel leer je stap voor stap hoe je als klant of contactpersoon gebruiker een beoordeling kan geven over een of meerdere dienstverleners. Deze professionele beoordeling bestaat uit een maandelijks terugkerend meetmoment. Nadat er een beoordeling is gegeven over de dienstverleners kunnen er ook individuele ratings worden gegeven op complex niveau. Hiermee kan je afwijkingen of uitschieters vastleggen. Deze twee beoordelingsmogelijkheden worden nader toegelicht via de stappen hieronder.

1. Globale beoordeling bij een dienstverlener

Voordat je een globale beoordeling kan geven moet je deze locatie(s) als 'favoriet' hebben ingesteld.

  1. Log in op TranspaClean met een klant of contactpersoon account.
  2. Ga in het linker navigatie menu naar 'Mijn Locatie', zorg dat je in de juiste omgeving zit van de dienstverlener waarop je een beoordeling wilt geven.
  3. Klik vervolgens op de groene knop 'Globale beoordeling' bovenin het scherm.
  4. Nu verschijnt er een pop-up hier kun je alles slepen naar de ervaring die u hebt ervaart, en e.v.t nog een toelichting toevoegen, wanneer je klaar bent kun je gerust op 'Plaatsen' klikken.
2. Globale beoordeling bij meerdere dienstverleners

Voordat je een globale beoordeling kan geven moet je deze locatie(s) als 'favoriet' hebben ingesteld. Heb je 'favorieten' op meerdere locaties verspreid over meerdere dienstveleners? Zet dan je dienstverlener overzicht op 'Alle bedrijven' of 'Favorieten'.

  1. Ga links in het navigatie menu naar 'Mijn Locatie'. (Meestal krijg je automatisch een pop-up)
  2. Als je geen pop-up. heb gekregen kun je gerust op de knop 'Globale beoordeling maand' bovenin de pagina (Mijn Locatie) klikken.

Je kunt elk moment van de maand een nieuwe globale beoordeling geven over de dienstverleners. Je vorige beoordeling wordt hiermee wel overschreven door de nieuwe. Kortom, elke maand heeft uiteindelijk 1 globale beoordeling resultaat per dienstverlener.

3. Individuele rating

Let op: Om een individuele rating te kunnen geven moet je eerst een globale beoordeling hebben gegeven voordat dit mogelijk is.

  1. Navigeer links in het navigatie menu naar 'Mijn Locatie'.
  2. Klik vervolgens op de blauwe knop 'Kolommen' en selecteer 'Rating'.
  3. Nu verschijnt er een nieuwe rij met rating functies, zo kun je hier rating updaten/wijzigen. Je kunt individueel een rating geven. Of oude ratings bekijken.

Met notificatie taken en vooraankondigingen zorg je dat betrokkenen altijd tijdig op de hoogte zijn van geplande werkzaamheden. Je kunt handmatig een melding versturen of instellen dat dit automatisch gebeurt. Zo wordt de communicatie duidelijker, voorkom je verrassingen en kunnen uitvoerders en klanten zich beter voorbereiden.

Wat zijn Notificatie taken?

Notificatie taken zijn taken waarbij automatisch of handmatig een bericht wordt verstuurd naar de betrokkenen. Ze helpen om iedereen vooraf te informeren over een geplande activiteit, zoals schoonmaak, onderhoud of een extra controle.

Zie hier onder wat praktijk-voorbeelden.

1. Voorbeeld handmatige vooraankondiging

2. Voorbeeld afmelding notificatietaak

Hoe verstuur ik een handmatige vooraankondiging?

Bij sommige taken is het handig om vooraf een melding naar de klant of uitvoerder te sturen. Dit noemen we een handmatige vooraankondiging. Hiermee laat je weten dat een taak binnenkort uitgevoerd gaat worden, zodat iedereen goed voorbereid is.

1. Handmatige vooraankondiging maken
  • Ga in het linkermenu naar 'Overzichten' > 'Taken overzicht'.
  • Stel de instellingen in: kies een 'datumperiode', 'klant' of 'rooster', sorteer op plaats of postcode en kies de juiste uitvoerder.
  • Onderin zie je verschillende mogelijkheden die je kunt aanvinken, deze worden weergegeven in het overzicht je kan zelf bepalen welke je aan/uit zet.
  • Wanneer je klaar bent klik je op 'Overzicht maken', als je het overzicht wilt printen kan dit ook makkelijk door op 'Overzicht printen' te klikken.
2. Handmatige vooraankondiging versturen

Wanneer je een overzicht hebt aangemaakt verschijnt het overzicht 'Rooster informatie', met daaronder 'Taken' en daarnaast het paneel 'Handmatige vooraankondiging versturen'.

  • In het aangemaakte overzicht zie je rechts het paneel 'Handmatige vooraankondiging versturen'.
  • Klik op 'Uitvoerdatum' (Zie 1) en vul de uitvoerdatum in waarop de werkzaamheden plaatsvinden.
  • Voeg een extra tekst toe (Zie 2) (b.v.d: instructies of aandachtspunten)
  • Vink aan wie de aankondiging moet ontvangen (Zie 3), gebruikers die zich via hun account hebben aangemeld voor notificaties worden automatisch geselecteerd.
  • Niet verstuurd geeft aan of deze takenlijst al eerder verstuurd is of niet. (Zie 4)
  • Wanneer je alle instellingen goed hebt gezet kan je op de groene knop 'Versturen' klikken.
3. Bekijk het overzicht van verzonden handmatige vooraankondigingen

Kies in het menu links van je scherm 'Archief' > 'E-mail' en selecteer bij 'Status': 'Taak notificaties door gebruiker'. Hier vind je alle verzonden handmatige vooraankondigingen van notificatie taken terug.

Hoe stel ik een automatische vooraankondiging in op taken?

Naast handmatige meldingen kun je ook kiezen voor een automatische vooraankondiging. Daarmee wordt er vanzelf een bericht verstuurd voorafgaand aan een taak. Zo weet de klant of uitvoerder altijd op tijd wat er gaat gebeuren, zonder dat je dit zelf hoeft te regelen.

1. Aanmaken notificatietaak
  • Ga naar het rooster overzicht 'Rooster' > selecteer het rooster waarbij je een notificatietaak wilt aanmaken en klik op de blauwe knop 'Periodiek'.
  • Klik vervolgens op de blauwe bewerk knop (Potlood icoontje)
  • Zet hier het veldje op 'Stuur e-mail notificatie' op 'Ja'.

2. Wijzigen notificatietaken

  • Ga naar het rooster overzicht 'Rooster' > selecteer het rooster waarbij je een notificatietaak wilt aanmaken en klik op de blauwe knop 'Periodiek'.
  • Als je meerdere taken tegelijk in een rooster als notificatietaak wilt instellen kan je dit doen doormiddel van de 'Actie op selectie' knop.
  • Om bij taken een notificatie taak in te stellen moet je eerst ze natuurlijk wel selecteren, dit doe je als volgt: (voor Windows gebruikers: Klik op de Windows of CTRL knop.) (Voor Mac gebruikers: Klik op COMMAND)
  • Heb je een selectie gemaakt? Klik dan op 'Actie op selectie' > 'Stel notificatie in voor X rijen' (Waarbij X jouw aantal rijen weergeeft die je hebt geselecteerd), kies vervolgens 'Stuur wel notificatie' & 'Instellen'.

Met de TranspaClean‑app kun je eenvoudig je werktijd per locatie registreren. Dit gebeurt via het rooster van de locatie, zodat de uren correct worden bijgehouden. Hieronder lees je stap voor stap hoe je de tijdregistratie start, pauzeert en stopt, én wat je moet doen als je vergeet uit te klokken.

Urenregistratie starten en stoppen

1. Rooster openen

Open de TranspaClean App, op het overzicht scherm selecteer de locatie waar je werkzaamheden gaat verichten, dit doe je doormiddel van op het blauwe pijltje te klikken.

2. Tijd opnemen/starten
  • Tik in het live-rooster op de rode knop 'Tijd opnemen'.
  • Bij de taak verschijnt nu een tijdvak, en je tijdregistratie begint te lopen.
3. Tijdregistratie stoppen/pauzeren
  • De lopende tijdregistratie zie je bij de taak lopen, je kunt op de rode knop klikken om deze te pauzeren als je wilt uitklokken klik je vervolgens op 'Uitklokken'.

4. Vergeten uit te klokken?

Wanneer je bent vergeten uit te klokken zie je op je homescherm een groene knop met 'Naar tijdregistratie' als je nog een tijd heeft lopen op een locatie. Ben je al weg van deze locatie? Dan kan je de tijdregistratie zelf niet meer stopzetten, en is het verstandig om contact op te nemen met het schoonmaakbedrijf.

Zodra een ticket (melding) is aangemaakt, krijgt het een status. Je kunt kiezen uit Open, In behandeling of Gesloten. Door de status aan te passen houd je overzicht over openstaande issues en laat je anderen weten wat de voortgang is. De rollen Beheer, Schoonmaakbedrijf, Schoonmaker en Uitvoerder hebben toestemming om de status van een ticket te wijzigen

Status wijzigen

1. Ticketstatus aanpassen

Hoe doe je dit?:

  1. Navigeer naar 'Tickets'.
  2. Zoek de ticket waarbij je de status wilt wijzigen en klik op 'Conversatie'.
  3. Rechts van je scherm zie je een formulier met een veld met 'Ticketstatus', selecteer hier een status en klik op 'Verzenden'

Tips:
Gebruik de status 'In behandeling' alleen als er daadwerkelijk iemand met melding bezig is, zo voorkom je dat tickets blijven hangen. Sluit tickets als deze niet meer van toepassing zijn of zijn afgehandeld. Zo zorg je ervoor dat er altijd een logische workflow is.

Deze uitleg is bedoeld voor gebouwgebruikers (Alle gebouw gebruikers: bewoners/huurders, kantoor medewerkers, studenten, bezoekers). Om een locatie te bekijken vraagt TranspaClean u om een toegangscode in te voeren. De toegangscode is de naam van het rooster van het complex. Hiermee krijgt u inzicht in het live werkrooster. Ook kunt u de QR code van het complex scannen met de camera van uw telefoon. Binnen het rooster kunt u gemakkelijk dagen, weken of maanden terug of vooruit kijken. U kunt de locatie volgen, meldingen en klachten aanmaken, meldingen inzien en reageren, taken volgen via 'Taak trackers' Hiermee blijft u op de hoogte van alle ontwikkelingen op het gebied van de schoonmaak binnen uw woon- of werkomgeving.

Bekijk onderstaande video voor een korte introductie.

Hoe werkt het?

Wanneer je een toegangscode hebt ontvangen kun je via portal.transpaclean.nl/mijn-gebouw inloggen met de toegangscode hierin kun je het live-rooster zien van het complex. Je kunt ook inloggen via de Transpaclean app.

In TranspaClean kun je meerdere profielen aan een account koppelen. Dat is handig als je voor meerdere schoonmaakbedrijven werkt, of verschillende rollen vervult (bijvoorbeeld beheer en uitvoerder). Zodra een beheerder een nieuwe gebruiker aanmaakt met jouw bestaande e‑mailadres, wordt dit automatisch als extra profiel aan jouw account toegevoegd. Hieronder lees je hoe je nieuwe profielen aanmaakt, activeert en ertussen schakelt.

Hoe verwissel ik van profiel?

1. Nieuwe gebruiker aanmaken met je e-mailadres

Voor het aanmaken van een nieuwe gebruiker met je e-mailadres heb je de rol Beheer nodig.

  1. Vraag een beheerder om een nieuwe gebruiker aan te maken met exact dezelfde e-mailadres als je huidige profiel.
  2. Wanneer TranspaClean herkent dat het mailadres al bestaat kies je voor 'Toegang verlenen' om het als extra profiel aan je account te koppelen.
  3. Krijg je een melding dat het e-mailadres eerst geactiveerd moet worden? De gebruiker kan dan zelf via het profiel overzicht zijn/haar e-mailadres activeren via de knop 'E-mail activeren'.
  4. Ook kun je de gebruiker een nieuwe uitnodiging sturen doormiddel van een Welkomst e-mail, dit doe je door naar het gebruikers overzicht te navigeren en klik op bewerken van de gebruiker die een nieuwe mail moet krijgen, klik hier dan op 'Stuur welkomst e-mail'.

2. Wisselen tussen profielen

Je kunt vrij eenvoudig van profiel verwisselen in TranspaClean.

  1. Klik op je profiel (Zie onderstaande afbeeldingen)
  2. Selecteer het profiel waar je naartoe wilt verwisselen.

3. Profiel instellingen

Op de profiel pagina kun je instellingen wijzigen per profiel, je kunt een profiel selecteren om alleen bij dit profiel informatie te wijzigen.

Wanneer een adres niet exact wordt weergegeven op de kaart, kun je handmatig de pin (GPS‑coördinaten) corrigeren. Daarvoor zijn drie mogelijke methoden: via StreetView, door de pin op de kaart te verschuiven of door coördinaten op te zoeken. Kies de methode die het best past bij jouw situatie.

1. Foto via StreetView (gele poppetje)
  1. Ga naar Locatie en open de gewenste locatie.
  2. Klik op Bewerken en open de kaart.
  3. Sleep het gele StreetView‑poppetje naar de juiste ingang of het gebouw, de kaart schakelt nu over naar StreetView.
  4. Zodra je de juiste plek gevonden hebt, klik je op Afbeelding kiezen (Zit je op fullscreen? klik dan ESC), TranspaClean maakt een foto van het StreetView‑beeld en verplaatst de pin naar dezelfde plek
  5. Sla de wijzigingen op. Deze methode is ideaal wanneer de straat duidelijk in StreetView zichtbaar is.

2. Pin verschuiven en opslaan

Is de huidige pin slechts een paar meter verkeerd? Klik dan met je muis op de kaart en sleep jezelf naar de juiste straat.

  1. Je kunt doormiddel van het slepen van het midden van de rode + naar de juiste locatie een nieuwe locatie instellen.
  2. Zodra je tevreden bent met de nieuwe locatie klik je op "Gebruik locatie" en wijzigt de pin-point vergeet niet om op opslaan te klikken.
3. Coördinaten handmatig opzoeken

Soms is de juiste plek niet zichtbaar in streetview of staat de pin-point geheel verkeerd, dit gebeurd vaak als het gebouw op een nieuwbouwterrein ligt. Gebruik dan de GPS-coordinaten.

Dit is een kortere versie en kan wat lastiger te volgen zijn voor een meer uitgebreide versie navigeer naar dit artikel.

  1. Open een website zoals gps-coordinaten.nl
  2. Voer het volledige adres in op gps-coordinaten.nl en klik op verkrijg gps-coordinaten, noteer de Lat- en Lng-waarden.
  3. Ga in TranspaClean naar de locatie waar de pin-point niet goed staat, klik op bewerken > meer opties > en plak de Lat-waarde bij breedtegraad en de Lng-waarde bij Lengtegraad.
  4. Klik op Opslaan. De pin verplaatst nu naar de exacte plek.

Instructie uitvoerder account

Om TranspaClean goed te gebruiken is het belangrijk dat uitvoerders weten hoe ze kunnen inloggen en werken met de app. In dit artikel lees je stap voor stap hoe je een uitvoerder account activeert.

1. Uitvoerders instrueren en in laten loggen

Voordat je kunt starten, zorg je dat uitvoerders toegang hebben en begrijpen hoe de app werkt,

Stap 1: Maak een uitvoerderaccount aan

Zorg dat er per uitvoerder een gebruikersaccount is aangemaakt in TranspaClean. Dit doe je via:

Beheer > Gebruikersoverzicht > + Nieuwe gebruiker

  • Kies voor gebruiker: Uitvoerder
  • Vul naam, e-mailadres
  • Verstuur de welkomstmail met inloglink

Laat uitvoerders altijd zelf hun wachtwoord instellen via de link in de e-mail. Dat voorkomt problemen later.

Heeft de uitvoerder geen e-mail? Zet dan 'Gebruik account-id' aan, en sla het account-id en wachtwoord op wanneer je de gebruiker hebt aangemaakt, wanneer je alles hebt goed gezet kun je dit doorsturen naar de uitvoerder.

Stap 2: Laat de app installeren

Vraag uitvoerders om de TranspaClean app te downloaden op hun smartphone:

Stap 3: Verstuur Welkomst mail

Stuur de uitvoerder een welkomst email deze email bevat een instructie artikel over hoe uitvoerders de app kunnen gebruiken.


Operationeel management instructie

Als beheer wil je snel inzicht in de voortgang en kwaliteit van de uitvoering. In dit onderdeel leer je hoe je als operationeel verantwoordelijke eenvoudig navigeert binnen TranspaClean, het dagelijks verloop bewaakt en belangrijke meldingen of rapportages automatisch ontvangt. Zo hou je altijd overzicht zonder dat je alles zelf hoeft na te kijken.

1. Management introductie

Welkom bij TranspaClean! Als beheerder speel je een centrale rol in het stroomlijnen van de schoonmaakprocessen en het borgen van de kwaliteit. Deze tool is ontworpen om je dagelijks werk overzichtelijk, inzichtelijk én efficiënter te maken.

De meeste organisaties gebruiken TranspaClean om:

  • Meldingen snel op te volgen via het meldsysteem (met e-mailnotificaties).
  • Reguliere en periodieke taken digitaal af te melden (met optioneel foto of notitie).
  • Eenmalige of op-afroep opdrachten eenvoudig in te plannen.
  • Vooruit te communiceren via meldingen aan gebouwgebruikers of klanten.
  • Bijzonderheden, extra werk of klachten digitaal te registreren.

Bekijk de instructievideo voor beheer voor een korte rondleiding in TranspaClean

2. Navigatie binnen TranspaClean

Als beheerder is het belangrijk dat je weet waar je wat kunt vinden binnen TranspaClean. Zeker in de opstartfase is het handig om een overzicht bij de hand te hebben. Daarom zijn er twee handige navigatie-pamfletten ontwikkeld:

  • Voor beheerders/Aannemers
    Download navigatieoverzicht voor beheerders (PDF)
    Bevat een samenvatting van alle pagina's die zich bevinden in TranspaClean.
  • Voor klantgebruikers
    Download navigatieoverzicht voor klanten (PDF)
    Legt op 1 pagina uit waar een klantgebruikers zijn planning, meldingen en favorieten vind. Handig om door te sturen.

3. Houd overzicht in het operationeel verloop

Optie 1: Gebruik de Homepagina (voor vaste uitvoerdagen of beperkt aantal locaties)

De Homepagina is ideaal als je werkt met een relatief klein aantal locaties (tot ±50) en met vaste uitvoermomenten, bijvoorbeeld als je specifieke uitvoerdagen hebt.

Zo gebruik je dit scherm effectief:

  1. Zet de weergavefilter op “Alle op datum” of “Favorieten”
    Zo zie je alleen de locaties waar vandaag iets gepland staat
  2. Wil je per uitvoerder bekijken?
    Selecteer in de filter een uitvoerder om direct te zien waar hij/zij vandaag is ingepland
  3. Let op bijzonderheden, meldingen of aftekeningen die zichtbaar zijn in het live rooster

Optie 2: Gebruik het Dashboard periodiek (Voor veel locaties of geen vaste dagen)

Beheer je veel locaties of werk je met week- of maandtaken zonder vaste uitvoerdagen? Dan is het Dashboard Periodiek de beste keuze.

Wat zie je hier?

  • Een grafisch overzicht van alle actieve roosters
  • Per locatie de status van:
    • Dagtaken
    • Weektaken
    • Maandtaken
  • In één oogopslag of iets is uitgevoerd, nog open staat of dat er bijzonderheden zijn gemeld

Zo open je het dashboard:

  • Ga in het menu naar: Dashboard > Periodiek

Let op: Dit overzicht werkt het prettigst op een desktop of laptop niet op mobiel.

4. Op de hoogte blijven van belangrijke gebeurtenissen

Als beheerder hoef je niet alles actief te controleren, zo kun je automatisch updates ontvangen via e-mail. Door notificaties en favorieten goed in te stellen, zo blijf je eenvoudig op de hoogte van wat er gebeurd op alle locaties.

E-mailnotificaties instellen

Krijg automatisch een melding bij:

  • Aangemaakte of gewijzigde meldingen (tickets)
  • Aftekeningen met bijzonderheden of verhinderingen
  • Toegevoegde eenmalige taken of opmerkingen

Zo stel je dit in:

  1. Ga naar Notificaties en zoek de juiste locaties waarbij je meldingen wilt ontvangen
  2. Vink aan welke meldingen je wilt ontvangen. Je kan hier ook locaties als favorieten toevoegen, Deze komen naderhand ook tevoorschijn bij Home.
  3. Klik op Instellingen opslaan

Klant betrekken

Een betrokken klant begrijpt beter wat er gebeurt op locatie en draagt bij aan een vlotte samenwerking. In TranspaClean kun je klanten op twee manieren betrekken:

  1. Via een klantaccount (met eigen login en notificaties)
  2. Via een toegangslink of QR-code voor gebouwgebruikers (geen inlog nodig)

Welke vorm je kiest hangt af van het type gebruiker:
Een facilitair manager krijgt een account. Een receptiemedewerker of huurder kan simpel meelezen via een link.

1. Klant account (aanmaken) instellingen goed zetten

Zo doe je dat:

  1. Ga naar Gebruikersoverzicht > + Nieuwe gebruiker
  2. Kies als rol: Klant
  3. Koppel de juiste klant en locatie(s) en instellingen klik daarna op gebruiker aanmaken
  4. Log nu in als de klantgebruiker
  5. Ga naar notificaties > Voeg hier de locaties als favorieten toe die bij de klant behoren en de juiste meldingen.
  6. Verstuur de welkomstmail

Tip: Stuur na de welkomstmail deze instructie aan de klant mee:
📄 Klantgebruikers cheatsheet (PDF)

2. Gebouwgebruiker toegang geven aan een klant.

Een klant toegang geven via Gebouwgebruiker heeft veel voordelen, zo is het makkelijk als een klant maar een locatie beheerd, het bied meer overzicht en minder ruis.


Klant toegang geven via toegangscode

  1. Navigeer naar 'Mijn Locatie'.
  2. Kopieer hier de Toegangscode van de des betreffende locatie. (Zie je geen toegangscode? klik dan op 'Kolommen' en zet Toegangscode aan).
  3. Wanneer je deze code naar je klant stuurt kunnen ze inloggen via portal.transpaclean.nl/mijn-gebouw en kunnen ze hier de toegangscode invoeren.

Klant toegang geven via QRcode

  1. Klik op 'Overzichten' > 'QR Locaties'
  2. Vul het QR code formulier met de juiste gegevens in.
  3. Klik op 'Overzicht maken' nu krijg je een overzicht die je kan uitprinten en ophangen bij een locatie zodat de klant deze kan scannen om inzicht te krijgen in de planning.

Veelvoorkomende praktijksituaties

Bij het gebruik van TranspaClean kom je geheid typische praktijksituaties tegen, zoals een extra taak toevoegen, een tijdelijke invaller inschakelen of aftekenen zonder smartphone. Onder dit hoofdstuk vind je per scenario een korte uitleg en een stappenplan, zodat je snel weet wat te doen.

1. Extra taak toevoegen in het live rooster

Soms komt het voor dat een uitvoerder onderweg extra werkzaamheden tegenkomt (bijvoorbeeld een vervuilde hal of een verzoek van de opdrachtgever). Door die taken direct in het live rooster te zetten, blijft als helder en transparant Meer weten over extra taak toevoegen?

Zo doe je dat:

  1. Open het live rooster van de betreffende locatie in de app.
  2. Tik bovenaan de takenlijst op + Toevoegen
  3. Kies voor Eenmalige taak (of “Melding” als het om een klacht of melding gaat).
  4. Vul een duidelijke titel en beschrijving in, selecteer de datum/tijd waarop de taak uitgevoerd moet worden en voeg eventueel een foto of bijlage toe.
  5. Sla de taak op hij verschijnt direct in het rooster en kan daarna digitaal worden afgetekend

Deze manier van werken zorgt ervoor dat extra werkzaamheden niet verdwijnen in losse mailtjes of telefoontjes, en dat de klant later altijd kan terugvinden wat er is gedaan.

2. Tijdelijke invaller toegang geven/werk laten overnemen

Als een vaste uitvoerder (bijvoorbeeld door vakantie of ziekte) tijdelijk niet kan werken, zijn er twee manieren om zijn of haar taken aan een invaller over te dragen.

Optie A: Taken “vacant” maken zodat het team ze kan oppakken

  1. Ga via Rooster naar het werkprogramma dat overgenomen moet worden.
  2. Selecteer de taken van de afwezige uitvoerder.
  3. Kies bovenaan voor Actie op selectie → Stel vaste uitvoerder in en laat het veld leeg.
  4. De taken zijn nu “vacant” en kunnen door iedere uitvoerder of ploeglid worden afgetekend.

Optie B: Specifieke invaller aanwijzen

  1. Maak via Gebruikers → + Gebruiker toevoegen een tijdelijk account aan met de rol Uitvoerder en wijs dit account toe aan de klant/locatie.
  2. Open het rooster, selecteer de betreffende taken en kies Stel vaste uitvoerder in selecteer de naam van de invaller.
  3. De invaller logt met zijn of haar eigen account in op de app en ziet direct welke taken moeten worden uitgevoerd. Na afloop teken je de taken digitaal af.

Door een van deze methodes te gebruiken blijft de planning kloppend en kan de vervanger zonder administratieve rompslomp aan de slag.

3. Waarom aftekenen van werkzaamheden?

Het digitaal aftekenen van taken is een belangrijke doel van TranspaClean. Het zorgt voor transparantie, geeft inzicht in de voortgang en bouwt een betrouwbare logboek op. Dit zijn de belangrijkste redenen:

  • Bewijs van uitvoering: Via de aftekenknop geeft de uitvoerder aan of de taak volledig, met opmerking (melding) of met hindernis (verhinderd) is uitgevoerd. Hierdoor weten opdrachtgevers precies wat er is gebeurd.
  • Communicatie: Bij een “Melding” kan de uitvoerder foto’s en opmerkingen toevoegen, zodat problemen of bijzonderheden meteen gedeeld worden
  • Verantwoording en KPI’s: Alle aftekeningen worden opgeslagen en zijn terug te vinden in rapportages en dashboards Zo kun je als manager of klant ongewoontes herkennen en bijsturen.
  • Locatie‑ en tijdsverificatie: Bij het aftekenen controleert het systeem via GPS of de uitvoerder daadwerkelijk op locatie is (zie onderstaand punt). Dat voorkomt discussie achteraf.

Kortom: door consequent digitaal af te tekenen ontstaat een compleet en transparant schoonmaak logboek.

4. Hoe werkt locatie verificatie?

Locatie‑verificatie voorkomt dat taken onterecht worden afgemeld. De app controleert op het moment van aftekenen of de uitvoerder zich in de buurt van de betreffende locatie bevindt.

  • Wanneer de uitvoerder op de aftekenknop drukt, vraagt de app de GPS‑positie op.
  • Er wordt geen exacte coördinaat opgeslagen het systeem noteert alleen “ja” of “nee” om te bepalen of de persoon op locatie is
  • De locatiegegevens worden uitsluitend gebruikt op het moment van aftekenen en niet om gebruikers te volgen
  • Als de GPS‑check negatief is (bijvoorbeeld doordat de gebruiker nog onderweg is), wordt de afmelding geblokkeerd en moet de uitvoerder naar de juiste locatie gaan om af te tekenen.

Dit systeem biedt opdrachtgevers zekerheid zonder de privacy van uitvoerders te verhinderen.

5. Mijn uitvoerder heeft geen smartphone wat nu?

De TranspaClean‑app is ontworpen voor gebruik op een smartphone. Heeft een uitvoerder er geen, dan zijn er alternatieven:

  1. Werktelefoon beschikbaar stellen: Veel schoonmaakbedrijven leveren hun medewerkers een eenvoudige werktelefoon met de app geïnstalleerd. Zo hoeven zij hun prive‑toestel niet te gebruiken
  2. Overwegen van een TranspaClean‑device: TranspaClean biedt smartphones of tablets waarop de app al staat geïnstalleerd. Dit kan een goede oplossing zijn voor locaties waar meerdere uitvoerders zonder eigen smartphone werken.

Door een van deze opties te kiezen blijft de digitale registratie op orde en kunnen alle taken correct worden afgehandeld, ook zonder prive‑smartphones.

Via de TranspaClean app werk je met een digitale takenlijst. Zodra je een locatie opent, zie je precies wat er vandaag, deze week of deze maand moet gebeuren. Klaar met een taak? Dan vink je die digitaal af. Zo weet je opdrachtgever meteen wat er is uitgevoerd inclusief tijd, locatie en eventuele bijzonderheden.

Geen papierwerk meer, geen twijfel achteraf. Alles wordt automatisch vastgelegd.

Uitgebreide uitleg taak aftekenen

Liever geen video kijken? Bekijk dan de korte stappen hieronder, of de bijgeleverde afbeelding die kort maar krachtig uitlegd hoe het afteken proces zich verloopt.

1. Waar vind ik mijn taken?

Wanneer je inlogt in TranspaClean zie je gelijk het homescherm met jouw planning:

  • Een overzicht van locaties waar jij (of je team) werkzaamheden hebt toegewezen.
  • Taken zijn gepland per dag, week of maand.
  • Je kunt vooruit of achteruit kijken met de datum knop.
  • Via 'Mijn Locatie' kun je ook locaties terug vinden waarbij je toegang hebt. (Eventueel ook nog op dat momenteel geen geplande taken.)

2. Taken aftekenen en bijzonderheden vastleggen

Open een locatie en je ziet de takenlijst, hier kun je taken aftekenen (Door op het check knopje te klikken) of bijzonderheden of meldingen toevoegen (Door op de drie bolletjes te klikken), bij het aftekenen van een taak word vaak je GPS gecheckt of je in de buurt ben van de locatie. Als je een taak hebt afgetekend is dat het bewijs dat je op die locatie aanwezig bent geweest en kunnen zo klachten ontkracht worden.

Soorten taken:

  • Dagtaken - vandaag uitvoeren
  • Weektaken - ergens deze week (Er kan een specifieke uitvoerdag gekozen zijn)
  • Maandtaken - ergens deze maand

Aftekenopties:

  • Normaal - Taak is volgens verwachtingen uitgevoerd
  • Melding - Je hebt iets bijzonders te melden
  • Verhinderd - Je kon (een deel van) de taak niet uitvoeren
3. Extra acties na het afronden van een taak (Of herstellen van aftekening)

Vervolgtaak plannen

  • Nadat je een taak hebt afgetekend kun je via het blauwe knop met het potloodje een vervolg taak toevoegen, gekoppeld aan wat je net deed (bijv. controle, herhaling of nazorg)

Vooruit/Achteraf aftekenen

  • Taken kunnen ook vroeg of te laat afgetekend worden. Dit wordt geregistreerd, dus maak hier alleen gebruik van als het echt nodig is, of afgesproken is.

Aftekening herstellen (binnen 15 min)

  • Fout gemaakt? Via Opties (Blauwe knop met pennetje) > Herstel kun je de aftekening ongedaan maken. Te laat? Vraag dan een beheerder.
4. Extra werk of werktijd opnemen

Eenmalige taak toevoegen

  • Op een geselecteerde locatie klik je op de knop +toevoegen, dit word meestal gebruikt om extra werkzaamheden toe te voegen, of extra uitgevoerde werk vast te leggen.

Werktijd opnemen

  • Via de knop 'Tijd opnemen' bovenaan naast +toevoegen kun je per locatie bijhouden hoelang je hebt gewerkt.

Resultaat aftekeningen

Als een taak is afgetekend verschijnt er automatisch na 15 minuten een aftekenbewijs.

1. Hoe ziet dit eruit?

Benieuwd hoe dit er live uitziet? Wanneer je de taken hebt afgetekend en de pagina refreshed zal dit het uiteindelijke resultaat zijn zo zie je dat er een taak is afgetekend en een taak een melding had:


Wil je dat iemand kan meelezen of reageren in een bestaande melding (ticket)? Dan kun je deze persoon eenvoudig toevoegen als deelnemer. Dit kan handig zijn bij:

  • Interne afstemming met collega’s
  • Terugkoppeling naar externe contactpersonen
  • Het opvolgen van meldingen door meerdere betrokkenen

De deelnemer ontvangt een e-mail met link en krijgt toegang tot het ticket. Hieronder lees je stap voor stap hoe je dat doet.

1. Deelnemer toevoegen
  1. Klik op 'Tickets' en klik op de blauwe knop bij de ticket waarbij je een deelnemer wilt toevoegen.
  2. Nu heb je de ticket geopend en zie je onderin bij informatie '+deelnemer toevoegen', klik hierop en voer de gegevens van de persoon in die je wilt toevoegen. laat des noods nog wat extra informatie in het bericht veld achter en klik vervolgens op 'toevoegen', de persoon in kwestie krijgt een mail om deel te nemen aan de ticket.
  3. Heb je een verkeerd persoon toegevoegd, of wil je iemand verwijderen? Geen enkel probleem klik op de 'verwijder' knop bij extra deelnemers achter de deelnemer die je wilt verwijderen
2. Wat ziet een deelnemer?

Een deelnemer ziet alleen de basisinformatie van de ticket en de conversatie:

  • Kan alleen berichten lezen en reageren
  • Ontvangt automatisch notificaties bij updates
  • Kan GEEN taken koppelen of zichtbaarheid wijzigen

Heb je een klacht, opmerking, verzoek of vraag over de schoonmaak of dienstverlening? Via de TranspaClean app kun je snel en eenvoudig een melding maken. De melding komt direct bij de juiste persoon terecht én je kunt de opvolging realtime volgen.

In dit artikel leggen we stap voor stap uit hoe je een melding maakt via de app of desktop voor gebruikers met de rol Klant of Contactpersoon of Gebouwgebruiker.

Tickets/meldingen aanmaken (Klant & Contactpersoon)

1. Ticket aanmaken
  1. Open de TranspaClean app op je telefoon, of ga naar de portal via de browser.
  2. Navigeer naar Tickets
  3. Hier kun je de ticket aanmaken zie bovenin TICKET AANMAKEN+
  4. Als eerst kun je kiezen voor wie je de ticket aanmaakt namens jezelf of een gebouwgebruiker.
  5. Bij de Ticket informatie is het belangrijk om de juiste locatie aan de ticket te koppelen. (Ook kun je hier al bestaande meldingen zien die bij de gekoppelde locatie staan.)
  6. Bij de Ticket inhoud kun je ook nog een taak koppelen indien dit van toepassing is, als bijvoorbeeld de lift niet is goed schoon gemaakt is het handig om op '+selecteer taak' te klikken en deze taak te kiezen met '+KIES TAAK'.

Controleer altijd nog voor de zekerheid als alle details in het ticket goed zijn ingevuld dit voorkomt eventuele verwarring.

2. Ticket/melding status bekijken

Je kan gemakkelijk je ticket status terug vinden in het dashboard bij 'Tickets', zo kun je hier gemakkelijk het status overzicht zien en de laatste berichten.

  • Je krijgt automatisch feedback vanuit TranspaClean zodra je ticket in behandeling wordt genomen. Of als er een feedback op is afgehandeld.

Melding aanmaken (Gebouwgebruiker)

1. Melding aanmaken
  1. Log in op https://portal.transpaclean.nl/mijn-gebouw/ en voer je toegangscode in.
  2. Je bevind je nu op 'Planning' klik op 'Melding' > 'Melding maken'.
  3. Nu krijg je een formulier die je kunt invoeren kies hierbij een categorie en beschrijf het probleem zo concreet mogelijk, en selecteer ten slot de taak in kwestie zodat uw melding zo spoedig mogelijk opgepakt kan worden.
2. Meldingen bekijken
  1. Log in op https://portal.transpaclean.nl/mijn-gebouw/ en voer je toegangscode in.
  2. Je bevind je nu op 'Planning' klik op 'Melding' > 'Mijn meldingen' of als je alle meldingen wilt zien klik dan op 'Openbare meldingen'.
  3. Bij 'Mijn meldingen' moet je eenmalig je e-mail koppelen zodat je inzicht kan krijgen bij je aangemaakte meldingen.
3. Hoe maak ik een melding ongedaan?

Helaas is het niet mogelijk om een melding ongedaan te maken, wel kun je een berichtje sturen in de aangemaakte melding dat deze melding niet meer van toepassing is.

Soms wil je bij een taak in het rooster extra toelichting of instructie geven, bijvoorbeeld in de vorm van een handleiding of overzicht. In TranspaClean kun je eenvoudig een PDF-document toevoegen aan een live rooster en een link naar dit document toevoegen aan een taak, zodat de uitvoerder met één klik toegang heeft tot aanvullende informatie.

Uploaden PDF/Excel naar TranspaClean

Voeg een PDF toe aan één of meerdere live roosters van een klant.

1. Maak van je Excel een PDF (indien nodig)

Heb je je instructies of werkprogramma in Excel staan? Zet dit dan eerst om naar een PDF-bestand. TranspaClean accepteert namelijk alleen PDF's bij het uploaden van documenten.

Zo doe je dat:

  1. Open je Excel-bestand
  2. Ga naar Bestand > Opslaan als of Bestand > Exporteren (Of: Archief > Afdrukken > klik links onder op PDF) (CTRL + P, is een shortcut om het te printen naar PDF)
  3. Kies als bestandsformaat: PDF
  4. Geef het bestand een duidelijke naam, bijv: "Werkprogramma Madame Curiestraat.pdf".
2. PDF uploaden in TranspaClean
  1. Ga in TranspaClean naar Archief > Documenten
  2. Klik bovenin op de knop + TOEVOEGEN
  3. Upload hier het PDF-bestand dat je zojuist hebt opgeslagen
  4. Selecteer bij Bestandstype: PDF (staat meestal al standaard goed)
  5. Bij Klant kies: Koppel locatie(s)
  6. Er verschijnt een tabblad Locatie, kies hier de hele locatie waarvoor het document bedoeld is.
  7. Klik op Opslaan

Vergeet niet op opslaan te klikken

Documenten koppelen aan een taak

1. Kopieer de link naar het document
  1. Ga naar Archief > Documenten
  2. Zoek je geüploade document
  3. Klik met rechter muisknop op de knop Download
  4. Kies: Koppeling kopiëren of Link-adres kopiëren

  • Dit is een directe link naar het document, de uitvoerder hoeft niks te downloaden.

2. Voeg de link toe aan de taak
  1. Ga naar Rooster pagina en selecteer het rooster van de juiste locatie
  2. Zoek de taak waarbij je het document wilt toevoegen
  3. Klik op Bewerken
  4. Scroll naar beneden naar het veld Extra informatie
  5. Klik op het link-icoontje Link toevoegen (Zie stap 1)

Gebruik de volgende opmaak bij het toevoegen van een link:
[Klik hier voor extra info](gekopieerde-link-hier)

Praktijk voorbeeld: [Klik hier voor extra info](https://portal.transpaclean.nl/cms/docs/getfile/2414)

Wil je snel inzicht in de jaarplanning van een locatie of klant? In TranspaClean kun je een rooster eenvoudig exporteren naar Excel. Er zijn twee versies:

  • Een simpele export (zonder kolom ‘Print Frequenties’)
  • Een uitgebreide versie met alle weeknummers als kolom

Beide versies geven je overzicht, maar verschillen in detailniveau.

Rooster exporteren EXCEL – eenvoudige versie

Wil je snel inzicht in de jaarplanning van een rooster? Dan kun je eenvoudig een rooster exporteren naar Excel. In de eenvoudige versie zie je alle taken overzichtelijk onder elkaar, inclusief basisinformatie zoals frequenties en opmerkingen.

Deze export is ideaal voor intern gebruik of om een rooster af te stemmen met een locatieverantwoordelijke. Hieronder lees je hoe je dit in een paar stappen doet.

1. Eenvoudig rooster exporteren naar Excel

Voeg een klant toe door in het menu op ‘Klant’ te klikken.

  1. Navigeer naar een rooster die je wel exporteren KLIK hierbij op een rooster waarin taken staan
  2. Selecteer alle taken in het rooster
  3. Klik op de knop Excel om het rooster te exporteren
  4. Open het gegenereerde Excel-bestand

In deze versie zie je alle taken onder elkaar met basisinformatie, frequenties en eventuele extra toelichting.

Rooster exporteren EXCEL – uitgebreide versie

Wil je tot in detail zien wanneer welke taken worden uitgevoerd, uitgesplitst per weeknummer? Dan is de uitgebreide Excel-export precies wat je nodig hebt. Deze export toont niet alleen de taken, maar ook alle weeknummers als kolommen, met per week een indicatie of een taak op dat moment gepland staat.

Deze versie is ideaal voor overlegmomenten, rapportages of om de volledige jaarplanning van meerdere roosters inzichtelijk te maken. Hieronder lees je hoe je dit aanpakt.

1. Uitgebreid rooster opzetten naar Excel export
  1. Navigeer naar een rooster die je wel exporteren KLIK hierbij op een rooster waarin taken staan
  2. Klik op "Kolommen". (Zie 1, hier kun je een aantal functionaliteiten aanzetten, deze zullen dan ook terugkomen in het excel bestand. Zo zorgt Print Frequenties ervoor dat je alle weeknummers als kolom ziet.)
  1. Als je de kolommen hebt aangeklikt, klik je de popup gewoon weg en klik je daarna op "Selecteer Alles".
  2. Klik op de knop Excel om het rooster te exporteren

Open het gegenereerde Excel-bestand en bekijk de volgende stap

2. Excel bestand verder opmaken

Wil je het excelbestand overzichtelijker maken of visueel versterken? Dat kan gemakkelijk in Excel hier de stappen om dat te doen:

  • Kolommen splitsen:

Selecteer de kolom 'Print Frequenties', dit zijn alle getallen, weeknummers, dagen etc.. die je allemaal rechts in je excel bestand ziet staan, hieronder een visual. (Klik op de afbeelding om te vergroten)

  • Klik nu op "Gegevens" en dan op "Tekst naar kolommen" (Dit staat ongeveer midden bovenin in excel)
  • Kies dan "Gescheiden" > Selecteer puntkomma (En TAB alleen staat deze al standaard actief).
  • Klik op "Voltooien"

Nu zijn we klaar met de basis, en gaan we aan de slag om alles visueel sterker te maken.

  • Verwijder de 1e row in Excel. (Klik helemaal links bovenin op het nummer 1 hierin staat als het goed is alleen een row met "Rooster - bewerken" klik met je rechtermuisknop op de 1 > Verwijderen)
  • Navigeer nu terug naar de Print Frequenties, klik op "Maandag", zie hier beneden meer informatie over sneltoetsen om de opmaak snel en gemakkelijk in te stellen.

macOS: Print Frequenties selecteren en opmaken in Excel

  1. Klik op een cel in de kolom maandag (de eerste kolom met weekgegevens van de Print Frequentie).
  2. Druk op ⌘ (Command) + ⇧ (Shift) + ↓ (pijltje naar beneden)
    Hiermee selecteer je alle rijen onder maandag.
  3. Druk vervolgens op ⌘ (Command) + ⇧ (Shift) + → (pijltje naar rechts)
    Nu selecteer je alle kolommen met weekgegevens (Print Frequenties).

Windows: Print Frequenties selecteren en opmaken in Excel:

  1. Klik op een cel in de kolom maandag (de eerste kolom met weekgegevens).
  2. Druk op CTRL + SHIFT + ↓ (pijltje naar beneden)
    Hiermee selecteer je alle rijen onder maandag.
  3. Druk daarna op CTRL + SHIFT + → (pijltje naar rechts)
    Nu selecteer je alle kolommen met weekgegevens (Print Frequenties).

Opmaak toepassen

  1. Ga naar het tabblad Start
  2. Klik op Voorwaardelijke opmaak
  3. Kies Markeringsregels voor cellen > Groter dan...
  4. Voer in het lege invulveld 0 in
  5. Kies bij Opmaak: Groene opvulling met donkergroene tekst
  6. Bevestig met OK

Optioneel: Tabel opmaken voor sorteren/filteren

  1. Selecteer het hele roosterbestand (bijv. met CTRL + A)
  2. Ga naar Start > Opmaken als tabel
  3. Kies een opmaakstijl
  4. Excel zet automatisch filterknoppen boven de kolommen

Alle roosters bekijken van een klant

Wil je tot in detail zien wanneer welke taken worden uitgevoerd, uitgesplitst per weeknummer? Dan is de uitgebreide Excel-export precies wat je nodig hebt. Deze export toont niet alleen de taken, maar ook alle weeknummers als kolommen, met per week een indicatie of een taak op dat moment gepland staat.

1. Hoe bekijk ik alle samengestelde roosters van een klant?

Als eerst navigeer je naar Rooster, hier zie je verschillende roosters van eventueel verschillende klanten klik simpelweg op het rooster van de klant waarbij je alle samengestelde roosters wilt zien en scroll helemaal naar beneden totdat je de rode knop Samengestelde klant modus ziet

LET OP! Het kan even duren als je klant veel roosters heeft geen zorgen deze worden geladen.

e

Nu heb je een overzicht van alle roosters, het kan zomaar zijn dat het nu hartstikke onduidelijk is welk rooster bij wat hoort dit gaan we even oplossen, klik op Kolommen en zet hier Adres en ... aan.

Met de Uitvoeringsdag bepaal je op welke dag(en) taken zichtbaar zijn voor een uitvoerder in het homescherm. Zo ziet elke medewerker alleen de taken die voor hem of haar relevant zijn. Dit voorkomt verwarring en maakt het rooster overzichtelijker.

Je kunt een uitvoerdag instellen per uitvoerder, per taak of meerdere taken tegelijk aanpassen met behulp van Actie-op-Selectie

1. Uitvoeringsdag instellen per uitvoerder
  1. Ga naar Gebruikersoverzicht.
  2. Klik op de Bewerk-knop bij de gewenste uitvoerder.
  3. In de gebruikersinstellingen (Bij iemand met dea rol Uitvoerder) vind je de optie Gelijk aan Uitvoeringsdag. (Zet deze aan als de uitvoerder alleen taken wil zien die overeenkomen met de uitvoeringsdag van vandaag.)

Tip: In de kolom Instellingen in het gebruikersoverzicht kun je snel zien welke uitvoerder deze optie heeft ingesteld.

2. Uitvoerdag instellen per losse taak
  1. Ga naar de Roosterpagina.
  2. Klik op de Periodiek-knop van het rooster waarvan je de uitvoerdag wilt instellen.
  3. Open de taak die je wilt aanpassen.
  4. Kies de gewenste uitvoerdag.

Let op: Bij taken met herhaling dagelijks wordt de uitvoerdag automatisch bepaald.

3. Meerdere taken tegelijkertijd aanpassen
  1. ga naar rooster > Periodiek > klik de gewenste taken met SHIFT of CTRL/COMMAND.
  2. Klik op de knop Actie op selectie.
  3. Kies Stel uitvoerdag in. (Of zoek op "Uitvoerdag")

Opmerking: Je kunt alleen taken met dezelfde herhaling tegelijk aanpassen.

Tip: Door uitvoerdagen goed in te stellen, blijft het homescherm van uitvoerders overzichtelijk. Zo voorkom je dat medewerkers onnodig zoeken naar hun taken.

Een duidelijke locatiefoto helpt uitvoerders, klanten en gebouwgebruikers om de juiste locatie snel te herkennen. Dit voorkomt verwarring, vooral op complexen met meerdere gebouwen of ingangen. Een actuele foto vergroot de herkenbaarheid en ondersteunt een soepele uitvoering van de werkzaamheden.

Locatie afbeelding kiezen

1. Locatie afbeelding kiezen - Streetview
  1. Ga naar Locatie > Locatieoverzicht.
  2. Zoek de locatie waarvan je de foto wilt aanpassen en klik op de blauwe knop Bewerk.
  3. Je komt nu in het scherm Bewerk locatie.
  4. Sleep het gele poppetje (Streetview) naar de juiste plek op de kaart.
  5. Kies een nieuwe afbeelding door te klikken op de blauwe knop Afbeelding kiezen.
  6. De nieuwe foto wordt getoond. Klik op Opslaan om de wijziging te bewaren.
2. Locatie afbeelding zelf uploaden
  1. Je bent nog steeds in het scherm Bewerk locatie.
  2. Klik op Meer opties. Het scherm klapt open.
  3. Klik op Bestand kiezen.
  4. Zoek op je computer of laptop de gewenste foto en selecteer deze.
  5. Klik op Opslaan. Je nieuwe foto vervangt nu de oude afbeelding.

Soms komt het voor dat een locatie op de kaart niet goed wordt weergegeven, ondanks dat het adres juist is ingevoerd. In dat geval kun je handmatig de juiste coördinaten instellen, zodat de locatie exact op de kaart verschijnt waar je wilt.

Gebruik onderstaande stappen om de juiste GPS-coördinaten (Lat, Lng) op te zoeken en in te voeren in TranspaClean.

1. Gps-coördinaten ophalen van een locatie

Gebruik een gratis tool zoals:
https://www.gps-coordinaten.nl

  • Noteer of kopieer de gegevens bij het veld Lat, Long.
  • Vul bij Adres het volledige adres van de locatie in.
  • Klik op de knop "Verkrijg GPS coördinaten".
  • Er verschijnt bij de Lat,Long coordinaten (Zie 1), voer deze in bij de lat,long coordinaten in TranspaClean zie de volgende stap voor meer informatie

2. Coördinaten invoeren in TranspaClean
  1. Ga naar het TranspaClean Dashboard.
  2. Navigeer naar Locatie en selecteer de juiste locatie.
  3. Klik op Bewerken > Meer opties.
  4. Plak het eerste getal (Lat) in het veld Breedtegraad (Lat).
  5. Plak het tweede getal (Lng) in het veld Lengtegraad (Lng).

Vergeet niet op Opslaan te klikken om de wijziging te bewaren.

Tip: Voeg bij de locatie ook een locatie-afbeelding toe, dit zorgt voor meer overzicht voor de uitvoerders en beheerders, zo kun je gemakkelijk visueel herkennen.

TranspaClean is beschikbaar in meerdere talen. Je kunt gemakkelijk instellen in welke taal de applicatie wordt weergegeven. Zo zorgen we ervoor dat iedereen prettig en begrijpelijk met het systeem kan werken.

Taal wijzigen

Je kunt als gebruiker zelf bepalen in welke taal je de applicatie wilt gebruiken. Of je nu werkt op desktop of in de app: met een paar klikken stel je eenvoudig je voorkeurstaal in. Dit maakt het werken met TranspaClean overzichtelijker en toegankelijker, ook voor internationale teams.

1. Taal wijzigen (Desktop)

Wil je de taalinstelling aanpassen als je TranspaClean gebruikt via je browser op laptop of desktop?

Volg dan deze stappen:

  1. Klik rechtsboven op het taal icoontje (Zie 1).
  2. Selecteer de gewenste taal.
  3. Refresh de pagina indien nodig.

De interface verandert direct naar de geselecteerde taal. Bij je volgende sessie blijft deze taal behouden.

2. Taal wijzigen (App)

Gebruik je TranspaClean via de mobiele app? Ook daar kun je eenvoudig de taal aanpassen:

  1. Open de app en klik op het blauwe icoontje rechts boven (Zie 1)
  2. Selecteer hier je gewenste taal.
  3. Bevestig of herstart de app indien nodig.

De applicatie toont nu alle systeemonderdelen in de geselecteerde taal. Dit heeft geen invloed op ingevoerde teksten of opmerkingen.

Soms moet je een klant verwijderen, roosters tijdelijk non-actief zetten of gegevens overhevelen naar een andere klant. TranspaClean biedt hiervoor verschillende opties waarmee je flexibel en zorgvuldig kunt handelen.

Klantaccounts verwijderen of verplaatsen

1. Klant verwijderen

Wil je een klant volledig verwijderen inclusief gekoppelde locaties en roosters? Volg dan deze stappen:

  1. Ga naar de pagina Klant.
  2. Klik op de blauwe bewerkknop (het potloodje) bij de betreffende klant.
  3. Klik in het bewerkscherm op Meer opties.
  4. Klik op de rode knop ‘Verwijder deze klant’.

Je krijgt nu drie opties:

... Locaties met gekoppelde roosters verwijderen. Kies hiervoor als je de gehele klant met alle inhoud wilt verwijderen.

... Locaties verwijderen en roosters loskoppelen. Hiermee verwijder je alle locaties en worden alle roosters losgekoppeld.

... Locaties verplaatsen naar andere klant(en). Hiermee kun je de klant inhoud verplaatsen naar een andere klant, bekijk hier (Stap 2) voor meer informatie.

2. Klant verplaatsen

Soms wil je de inhoud en historie van een klant behouden, maar onderbrengen bij een ander account. Bijvoorbeeld bij herstructurering of overname.

Kies dan voor de optie:
‘Verplaats locaties en roosters naar een andere klant’.

Wat gebeurt er dan?

  • Alle gekoppelde locaties en roosters worden overgezet naar het nieuwe klantaccount.
  • De geschiedenis en planning blijven behouden.
  • Het oude klantaccount wordt verwijderd zodra de verplaatsing is afgerond.

3. Wat gebeurt er met gekoppelde klant gebruikers?

Bij het verwijderen of verplaatsen van een klant krijg je ook de keuze wat je wilt doen met de gekoppelde klantgebruikers:

  • Gebruikers verwijderen Alle gekoppelde klantgebruikers worden volledig verwijderd uit het systeem.
  • Gebruikers overzetten naar andere klant Je kunt gebruikers meenemen naar het nieuw klantaccount.

Deze keuze verschijnt automatisch in het verwijder of verplaatsproces. Je behoudt dus controle over wie toegang blijft houden tot welke gegevens.

Een rooster (tijdelijk) non-actief zetten

Soms wil je een rooster tijdelijk uitzetten. Bijvoorbeeld tijdens vakantieperiodes of bij het pauzeren van werkzaamheden. In TranspaClean kun je eenvoudig de status van een rooster wijzigen, zonder dat je het hoeft te verwijderen.

Gebruik onderstaande stappen om een rooster non-actief te zetten en ontdek wat de verschillende statussen betekenen.

1. Roosterstatus aanpassen
  • Ga naar de pagina Rooster.
  • Klik op Acties > Instellingen bij het rooster dat je wilt aanpassen.
  • Scroll naar beneden naar het onderdeel Status.
  • Kies hier de gewenste status. (Weet je niet wat elke status inhoud? bekijk dan stap 2 voor meer informatie)

Tip: Je kunt de status op elk gewenst moment weer terugzetten naar ‘Gepubliceerd’.

Screenshot
2. Betekenis van de statussen

TranspaClean gebruikt drie verschillende statussen voor roosters:

  • Gepubliceerd Rooster is actief en zichtbaar voor uitvoerende gebruikers.
  • Concept Rooster is non-actief, maar nog wel zichtbaar voor klantgebruikers en gebouwgebruikers.
  • Privé Rooster is non-actief en alleen zichtbaar voor interne beheerders.

Gebruik ‘Concept’ als je tijdelijk wilt pauzeren maar anderen nog toegang wilt geven. Gebruik ‘Privé’ als het rooster enkel intern inzichtelijk moet zijn.

Screenshot

3. Meerdere roosters tegelijk aanpassen

Heb je mega veel roosters? En wil je in een keer de status van meerdere roosters aanpassen? Dat kan:

Kies de gewenste nieuwe status en bevestig.

  • Ga naar de pagina Rooster.
  • Onderaan het overzicht, verhoog het aantal zichtbare rijen (bijv. naar 50).
  • Gebruik de vinkjes in de eerste kolom om roosters te selecteren.

Shift = reeks selecteren

Ctrl (Windows) of Command (Mac) = losse selectie

Selecteer alles = alle zichtbare rijen selecteren

Klik op Actie op selectie > Status wijzigen > selecteer hier het gewenste status.

Een soepele start maakt het verschil. Als aannemer wil je dat jouw klant zich meteen goed geholpen voelt. Een juiste inrichting van het klantaccount draagt hier direct aan bij. Denk aan het vooraf instellen van favorieten, notificaties of de juiste locaties zo hoeft de klant niet zelf te zoeken, maar wordt hij direct goed meegenomen in het gebruik van de applicatie.

In dit artikel lees je hoe je stap voor stap de klantgebruiker optimaal instelt, zodat je professionaliteit én klantgerichtheid meteen zichtbaar zijn.

Klant gebruiker instellingen goed zetten

Het is een kleine moeite om de basisinstellingen alvast goed te zetten, maar het effect is groot. De klantgebruiker logt voor het eerst in en ziet direct de juiste locaties en ontvangt relevante meldingen per e-mail. Dat voorkomt vragen en geeft vertrouwen. Bovendien laat je hiermee zien dat je meedenkt en dat je de klant serieus neemt.

Door onderstaande stappen te volgen, ben je er zeker van dat elke nieuwe klantgebruiker prettig en effectief met TranspaClean aan de slag gaat.

1. Gebruikers overzicht
  • Ga naar de pagina Gebruikersoverzicht.
  • Klik op de knop Kies kolommen en vink de kolom Notificaties aan.
  • Klik op de knop Bewerken naast de klantgebruiker die je wilt instellen. (Zie stap 2.)

2. Favorieten locaties instellen klant gebruiker
  • In het bewerkscherm zie je een lijst met locaties.
  • Vink het sterretje aan bij de locaties die je als favoriet wilt markeren.
  • Klik op de groene knop ‘Instellingen opslaan’ om op te slaan.

Zo ziet de klantgebruiker na inloggen meteen zijn/haar eigen locaties. Je kunt dit dubbel checken door in te loggen als de gebruiker in het gebruikers overzicht tab, en dan te navigeren naar de "Home" pagina, als alles goed is gegaan zie je hier locaties verschijnen.

3. E-mail notificaties instellen klant gebruiker
  • Vink de locaties aan waarvoor notificaties gewenst zijn.
  • Kies per locatie de relevante soorten notificaties.
  • Klik op het (i)-icoon voor extra uitleg.

Vergeet niet op ‘Instellingen opslaan’ te klikken.

4. Welkomst e-mail versturen
  • Ga terug naar Gebruikersoverzicht.
  • Vink via Kies kolommen de kolom Aangemeld aan.
  • Klik op de groene knop ‘Uitnodigen’ om de welkomstmail te versturen

De aanmeldlink is 4 dagen geldig. Is deze verlopen?

  • Zodra de gebruiker zich heeft aangemeld, zie je ‘Ja’ in de kolom Aangemeld.
  • Klik opnieuw op ‘Uitnodigen’ of ‘Verstuurd’ om een nieuwe mail te versturen.

Binnen de portal van TranspaClean kunnen verschillende gebruikers inloggen (zoals uitvoerders, teamleiders, beheerders). Afhankelijk van het type account zijn er twee manieren om een wachtwoord opnieuw in te stellen:

  • Accounts met e-mailadres kunnen dit meestal zelf regelen
  • Accounts zonder e-mailadres (met alleen een Account-ID) hebben hulp nodig van een gebruiker met ‘Beheer’ rechten

Wachtwoord Beheer wijzigen

Beheergebruikers kunnen hun eigen wachtwoord eenvoudig aanpassen via het dashboard. Dit is handig als je je wachtwoord wilt vernieuwen of als je vermoedt dat het wachtwoord niet meer veilig is.

Er zijn twee manieren waarop je als ‘Beheer’-gebruiker je wachtwoord kunt wijzigen: via je dashboard wanneer je bent ingelogd, of als je je wachtwoord bent vergeten door op ‘Wachtwoord instellen’ te klikken op de inlogpagina.

1. Wijzigen via het Dashboard

Hoe wijzig ik mijn wachtwoord in het dashboard?

Ben je al ingelogd als ‘Beheer’ gebruiker en wil je je wachtwoord aanpassen? Dat kan eenvoudig via je eigen profielpagina.

Klik links in het menu op Dashboard en open daar het tabblad Profiel. Je ziet dan een knop met de tekst ‘Verander wachtwoord’ (zie afbeelding hieronder). Klik hierop om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Vul eerst je huidige wachtwoord in, kies daarna een nieuw wachtwoord en bevestig deze. Zo zorg je dat je toegang veilig blijft.

2. Wachtwoord vergeten

Hier vul je de gegevens van je klant in.
Wil je je wachtwoord aanpassen, maar kun je niet meer inloggen? Geen probleem – je kunt het direct via het inlogscherm opnieuw instellen.

Ga naar portal.transpaclean.nl en vul je e-mailadres of Account-ID in. In het veld daaronder zie je de link ‘Wachtwoord instellen’ (zie afbeelding).

Klik op deze link en volg de stappen om een nieuw wachtwoord aan te maken. Je ontvangt hiervoor een e-mail met instructies.

3. Wachtwoord wijzigen voor Uitvoerders

Als Beheer-gebruiker kun je het wachtwoord van een uitvoerder eenvoudig aanpassen via het gebruikersbeheer.

Ga in het linkermenu naar Gebruikers > Overzicht en zoek de betreffende uitvoerder op. Klik op Bewerk gebruiker om het profiel te openen.

Aan de rechterkant zie je onder Acties de knop ‘Maak wachtwoord’ (zie afbeelding). Klik hierop om een nieuw wachtwoord in te stellen voor deze gebruiker.

Je kunt zelf een tijdelijk wachtwoord kiezen en dit delen met de uitvoerder. Na inloggen kan de uitvoerder dit wachtwoord zelf aanpassen via zijn profiel.

Let op: Deze functie is vooral bedoeld voor uitvoerders zonder e-mailadres, of wanneer een gebruiker zelf niet kan inloggen.

Wachtwoord Uitvoerder wijzigen

Als Uitvoerder kun je zelf je wachtwoord wijzigen als je een gekoppelde e-mail aan je account hebt. Heb je geen email? neem dan contact op met je Beheerder, en vraag om een nieuw wachtwoord de beheerder zal je een nieuw wachtwoord geven eventueel kun je hierna je wachtwoord wijzigen naar wat jij wilt.

1. Uitvoerder - wachtwoord wijzigen

Wanneer een uitvoerder een account heeft met een gekoppeld e-mailadres, kan hij of zij het wachtwoord eenvoudig zelf opnieuw instellen. Dit gebeurt via de knop ‘Wachtwoord instellen’ op het inlogscherm van de portal. Je kunt ook je wachtwoord veranderen als je bent ingelogd, navigeer naar "Profiel" en klik vervolgens op "VERANDER WACHTWOORD".

Je ontvangt dan automatisch een e-mail met een link om een nieuw wachtwoord te kiezen. Zo hoeft er geen beheerder tussen te komen. Dit is de snelste en makkelijkste manier.

Lukt het niet of is er geen e-mail binnengekomen? Dan kan een beheerder alsnog helpen. Via het gebruikersoverzicht kan de beheerder de uitvoerder opzoeken en met één klik een tijdelijk wachtwoord instellen. Dit wordt vervolgens handmatig doorgegeven aan de uitvoerder.

2. Uitvoerder zonder e-mailadres wachtwoord vergeten - Beheer vereist

Is een uitvoerder het wachtwoord kwijt en lukt het niet om via de automatische optie een nieuw wachtwoord aan te maken? Bijvoorbeeld omdat het e-mailadres niet klopt of ontbreekt? Dan kan de beheerder het wachtwoord handmatig resetten.

Via het gebruikersoverzicht zoekt de beheerder de juiste uitvoerder op en kiest bij de accountinstellingen voor ‘Maak wachtwoord’. Er wordt dan een nieuw (tijdelijk) wachtwoord ingesteld. Dit wordt door de beheerder aan de uitvoerder doorgegeven.

Na inloggen kan de uitvoerder het wachtwoord zelf aanpassen via het dashboard, onder Profiel > Verander wachtwoord. Zo blijft het account veilig én persoonlijk.

Hét platform waar samenwerken gewoon werkt.

Wil je zelf zien hoe TranspaClean werkt? Maak een afspraak zodat we een gratis pilot kunnen inrichten, of u kunnen adviseren over digitalisering.
Praktijkverhalen van

Onze ambassadeurs

Michael Zevenhoven
Okee Bedrijfsdiensten
Management
Steeds meer opdrachtgevers willen een digitale verantwoording van wat we doen en dat we daar transparant over rapporteren. De RAI vond het een doorslaggevend pluspunt dat we met TranspaClean werken.
MeerWonen
Stichting MeerWonen
Management
Papieren rompslomp, talloze inspecties en veel reacties van mensen aan de balie zijn inmiddels bijna gereduceerd tot nul.
Pompe
Speciaalreiniging
Glazenwasser
Wij hoeven niet meer op zoek naar de opdrachtgever voor een fysieke handtekening omdat we zelf kunnen aftekenen, en dat scheelt me gewoon tijd.
crossmenuchevron-up