Gedragsverandering rondom de dienstverlening
Een belangrijke “bijvangst” van de app en van transparantie is de gedragsverandering. Medewerkers die de werkzaamheden uitvoeren voelen zich gezien en verantwoordelijk. Ze krijgen niet meer zomaar van alles de schuld. Daar in tegen kan de medewerker geen taken meer aftekenen zonder het daadwerkelijk te hebben uitgevoerd. Alles wordt transparant dus ook dat. Via een taak tracker kan een beheerder of hoofdbewoner een melding krijgen en direct een kijkje nemen. Mocht er dan een taak zijn afgetekend, terwijl het overduidelijk is dat het werk niet is gedaan dan heeft de de medewerker wat uit te leggen. En dan wordt het lastig om met slappe excuses te komen.
Gebouw gebruikers zien in dat ze ook een eigen verantwoordelijkheid hebben, en bijvoorbeeld niet zomaar fietsen in de hal kunnen laten staan. Ze kunnen nu eerst kijken naar de schoonmaak afspraken voordat ze gaan klagen. Ze krijgen direct terugkoppeling op een melding, en dat geeft een positievere schoonbeleving.
Maar ook kunnen bijvoorbeeld wijkbeheerders hun werk anders indelen. Ten eerste scheelt het enorm veel klachten, schoonmaak meldingen, welles-nietes discussies en tijd. Maar het “dwingt” hen ook om beter te anticiperen op gesignaleerde misstanden, zoals een kapot stopcontact of vuilnis wat zomaar wordt neergegooid. Ze krijgen wel een hard bewijs in handen waardoor ze veel gemakkelijker bewoners op hun gedrag kunnen aanspreken. Dat maakt hun werk weer veel gemakkelijker.