Scherm met groene balkjes

“Aan het einde van de week wil ik alleen maar groene balkjes zien”

Richard van der Zon van Vanderzon Schoonmaakdiensten BV managet zijn hele bedrijf via TranspaClean.

“Al mijn medewerkers en ook de invallers werken met de TranspaClean app. Ze zien online wat ze waar moeten uitvoeren, wat eventuele bijzonderheden zijn en waar ze op moeten letten bij een taak.”

Ze tekenen alle taken via de app af na uitvoering. Is er een bijzonderheid of kunnen ze een taak niet uitvoeren? Bijvoorbeeld als de schilder bezig is? Dan geven ze dat aan in de app en plaatsen er een foto bij.

Er wordt dan per afgetekende taak een bewijs van aftekening geplaatst en de klant of de bewoner kan een taakrapport inzien.

“Het systeem is integer: de uitvoerder kan alleen aftekenen als hij of zij echt op de locatie is”. Met een aftekening nemen ze hun verantwoordelijkheid voor de uitgevoerde taak en het maakt ze trots om te laten zien wat ze hebben gedaan. Ook extra werk, wat vroeger nooit gezien werd, leggen ze vast. Of vandalisme rapporteren. Een soort huismeester functie. Klanten en bewoners kunnen een “duimpje” geven en dat werkt ook motiverend. En werken met de app scheelt hen veel tijd.

“Discussies met bewoners of de schoonmaker wel of niet is geweest zijn er niet meer”.

Schoonmaak blijft mensenwerk. De kwaliteit van de schoonmaak is natuurlijk nog steeds mijn verantwoordelijkheid als manager.

“Dit systeem geeft mij een krachtige tool in handen om de kwaliteit te bewaken en te verbeteren. Ik kan al mijn schoonmaakprojecten op alle locaties online volgen en krijg direct een signaal als er iets afwijkt.

“TranspaClean regelt de hele communicatie tussen mij, mijn schoonmakers en mijn klanten. Een terechte klacht? Ik kan online de taak aanpassen of een instructie toevoegen zodat het de volgende keer niet weer gebeurt.”

Mijn klanten en bewoners moesten in het begin even aan wennen aan deze transparantie. Ze kunnen eigenlijk niet meer “zomaar” klagen. De app dwingt hen ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen en eerst in het werkrooster te kijken. Dit alleen scheelt al heel veel vragen als: “wanneer komt de schoonmaker?”

“Er zitten zoveel slimmigheidjes in TranspaClean dat niets meer onduidelijk is. Er kan absoluut niet met taken worden gesjoemeld en dat geeft vertrouwen bij bewoners. Ik heb ook nooit meer frustrerende discussies met mijn personeel over de vraag of ze wel of niet ergens zijn geweest, of ze iets wel of niet hebben gedaan. Alles wordt onweerlegbaar en inzichtelijk vastgelegd.

“Aan het einde van een werkdag of de week wil ik alleen maar groene balkjes zien.”

Transparantie, inzicht, ontzorging, rust. Ik begrijp echt niet hoe ik ooit zonder TranspaClean mijn bedrijf heb kunnen runnen. Klanten hebben nu zoveel meer respect voor de schoonmaak en de schoonmakers. En rotsvast vertrouwen. Wat een omwenteling! “Schoonmaak ondernemen wordt gewoon weer leuk.”